Ekologiskt, miljön och jag

Då var jag hemma igen. Efter en tur till stockholm.
Livserfarenheten av att flyga själv utan vuxen utan själv ta ansvaret fick man på köpet. Och det känns bra, tänk sen när man vill åka någonstans med lite kompisar? Eller när jag ska flyga till Mallorca och bli bartender? Då är det minsann inte dåligt att ha den erfarenheten hos sig! Nej minsann. Ja det finns ju de som har flugit själva hela sina liv men nu är inte jag en av dem. Jag må ha spenderat en satans massa timmar i luften på flygplan (som den värsta miljöboven, men större delen av dessa timmar var faktiskt innan man visste det var så dåligt för miljön) men alltid haft min mamma och pappa med mig. Nu känner jag mig med ens lite vuxnare. Ska bara hitta ett gott te med sen kan ju jag så gott som flytta hemifrån!

Ja, jag är värsta miljöboven när det gäller flygningar, men hur ska man annars ta sig till kanarieöarna? Jag är fullkomligt livsrädd för att sova på båt, pga titanic eller poseidon eller någon av alla andra sjunkna båt olyckor in real life eller på film. Ja, visst, jag följde Lost och såg flygkraschen, men hallå, nästan alla överlevde ju! Dessutom kan ju flygplanen nödlanda på vatten och jorden består ju av 80% till vatten (eller var det vi människor? i alla fall, det är ju något sådant) så hur stor är chansen att man måste nödlanda på ett träd som går genom hela skrovet och spetsar just dig eller den som sitter brevid dig? Nej just det.
Ja, jag är fullkomligt omöjligt att resonera med just nu, inte mindre med mig själv.

image53


Men jag tycker faktiskt att man ska försöka tänka på miljön. Men det känns liksom inte som om man faktiskt gör någon nytta. Jag försöker släcka efter mig när jag lämnar rummet men inte gör det så att vi kan stänga ner Oskarshamn eller Forsmark. Antagligen tar det inte heller bort behovet av kol och olja överallt. Jag tar bussen eller cyklar, främst för jag inte har körkort, men jag skulle nog ändå aldrig köra själv ändå. Inte några längre sträckor. Nej jag köper inte de ekologiska kläderna. Jag går dit och tittar och är det något fint provar jag men det funkar liksom inte. Det sitter inte fint på mig bara, jag är väl inte den ekologiska typen och det känner kanske kläderna av, vad vet jag. Sen är jag snål. De kläderna är alltid lite dyrare än de andra. Jag är inte och handlar så mycket, förutom lösgodis och cola när jag ska till Pontus, eller ett äpple innan jobbet. Jag tittar alltid på det kravmärkta och funderar, men sen slår snålheten in. Idag var jag på coop med mina kära föräldrar och handlade till kvällen och veckan. Ville ha jordnötssmör. Stod och kollade på den jordnötsmören som jag har smakat och vet är jättegod och brevid stod då en ekologisk. Funderade om jag skulle ta den bara för att känna mig duktig. Tog ner en och kollade på "Mmm, det var Creamy men då kan jag ju lika gärna ta den här" men så såg det lite läskigt ut. Det var liksom vatten ovanpå själva geggan, så jag tog en annan brevid istället. Duktig kände jag mig som valde ekologisk, och det berodde inte på att den faktiskt var en krona billigare än den andra.
När jag kommer hem och brer på mackan ser jag så klart att det är bitar i den, alltså crunchy. Ekologiskt och jag går med andra ord inte ihop.

Men jag ska fortsätta tänka på miljön, då kanske vi kan få vita jular igen. Om några år, hundra, tusen eller så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback