You can't stop now it's already begun. You feel it running through your bones. And you jerk it out.

Att vara vuxen.

För ett år sen åkte jag hem till en vän och när jag anländer sitter denne och betalar sina räkningar. Laptopen är uppe och så ligger det lite papper på soffbordet. När allting är betalt, om det nu var räkningar eller medlemsavgifter eller exakt vad det var minns jag inte, men när allt var klart las papprena prydligt ner i en låda som hade sin alldeles egna plats och ordningen var skapad. Och där stod jag. Minns hur jag tänkte "Herregud. Det är långt kvar tills vi hamnar i samma liga."

Jag var 17 år och hade aldrig betalt en räkning. Jag hade inget körkort och var inte heller i närheten. Jag drack inte kaffe. Jag bodde hemma i rummet ovanför porten och min mamma tvättade mina kläder.

Ett år har gått. Jag är nu 18 år och för tre dagar sen betalade jag min första räkning. Jag har tagit mitt körkort och faktiskt smakat på kaffe (men dricker det inte på reguljär basis). Jag bor fortfarande hemma i rummet ovanför porten och min mamma tvättar fortfarande mina kläder. Med andra ord, ett år senare och jag känner mig fortfarande inte speciellt vuxen. Jag vet inte riktigt när vi ungdomar istället blir unga vuxna, om det kanske finns en viss gräns. Ena dagen känner jag mig som ett barn och andra dagen vill jag ha ett barn. Hmm. Nja, om en nio, tio år vill jag ha ett barn. Men i torsdags då kände jag mig vuxen efter ett besök på banken och med mig hem hade jag min första och alldeles egna dosa. Jag gick hem, fällde upp min laptop och betalade mina första räkningar. Wow. Nu ska jag bara skaffa mig en låda och en plats för lådan så är jag äntligen redo för världen.

Inför jobbmötet på Cecilias tog jag dessutom kavajen. Allt för att känna mig lite mer vuxen och viktig. Men egentligen. Varför brådska in i ålderdomen? Efter min 20årsdag kan jag gott tänka mig att stanna där.

Kommentarer
Postat av: Hannah

Det tog ett tag för mig med. Fast jag hade aldrig nån panik över att lära mig allt. Det var ju för katten mamma som sökte första rummet till mig härnere! Men jag hade verkligen noll koll då. NU har jag massa koll. Nu har jag koll på allt. Alla räkningar som ska betalas, vad mat kostar, vad det kan dyka upp för utgifter, sitter med ett fast jobb och sambo. Helt galet. Jag är ju VUXEEN! :O puss

2009-07-28 @ 06:27:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback