Hey, I put some new shoes on and suddenly everything is alright.

http://www.kjendis.no/2012/04/08/kjendis/mote/trender/design/sko/21024301/

Något som många av oss kvinnor känner igen sig i. Jag är en stor konsument av skor, min syster är extrem och har flera vänner som ansluter sig ständigt till skoindustrin. Det är miljardindustri.

Men tycker det är lite ironiskt att de tar upp höjden på klackarna. För er som inte orkar läsa texten (vill ändå rekommendera er att se videon och få ett fniss) eller skyller på att ni inte förstår norska, jag kan berätta vad som står. Texten informerar bland annat att medelhöjden på klackarna ligger på 7,6 cm trots att läkare rekommenderar en maxhöjd på 5,1 cm. Och som skoälskare så kan jag inte låta bli att fnysa åt denna informationen. Det är ju uppenbart att det är en man som skrivit texten, eller? För såvitt jag vet, om jag hittar ett par skor som jag blir ögonblickligen förälsklad i så stoppar jag inte upp och tänker "Men vänta nu här. Hade min läkare sagt att dessa skorna är bra för mig eller dåliga?"

När man köper fina skor, så tänker man inte så värst mycket på hälsan. Okej att de ska sitta på foten och om man kan gå i dem är ett plus (även om jag själv har skor som bara är till för att ägas), men att det ska vara en "hälsosam" höjd på klacken är inget som går genom huvudet. Ska du ha ett par fotriktiga skor som är dina fötters drömmar (kanske inte just utseendemässigt) är det bland frilufts/sport affärerna du ska söka dig till. Nu är det snack om finskor.

Hela artikeln är så onödig. Allting som sägs är uppebart. Klart du behöver träning för att gå i högklackat, ska du stå på ett par styltor är det inte något du lär dig i ett nafs heller. Och ja, undvik för små skor - något som säger sig självt! Och det handlar ju inte bara om klacka-skor. Jag hade ett par för små inomhus fotbollsskor en gång, fruktansvärt smärtsamt.

Men om jag tycker att artikeln är så onödig kan man ju fråga sig varför jag ens väljer att kommentera den. Det är ju ändå om skor. Och handlar om sånt som jag själv kan påpeka om man ser någon på stan som verkligen inte kan gå i högklackat. Fast vem är jag egentligen att döma någon? Jag lever fortfarande i troendet om att ju fullare man är - desto bättre går man i högklackat.




Och något annat jag snarare vill diskutera om vad som blivit inspelat här, är deras klädval. Denna videon måste ju ha blivit inspelad under sen mars, tidig april månad. Och vad har tjejerna på sig? Klänningar som knappt täcker rumpan och INGEN JACKA! Förkylningen kommer som ett brev på posten.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Hihi allt bli ju inte så snyggt precis. Puss

2012-04-09 @ 22:12:32
Postat av: Mamma

Hihi allt bli ju inte så snyggt precis. Puss

2012-04-09 @ 22:13:18
Postat av: hannah

hahahah nu känner jag mig lite uthängd här! fast det är ju sant så... ;) hahahhaha jag dör på videon, det är så jäääävla osexigt att gå med högklackat på kullersten! så fuuuult! och ja du har rätt, ju högre promillehalt desto bättre går det ;) jag måste dock öva på att börja ha höga klackar, jagär sämst på det och jag som har så många.... puss

Postat av: Frida

Förkylning, där har vi ett hälsoproblem värt namnet!

2012-04-13 @ 21:29:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback