Ljud

Klockan är 00:00 (önska dig något) och jag är precis klar med mina anteckningar jag skrivit under tiden jag läst och pluggat historia. 28,5 sidor skrev jag, i a4 format. Är det konstigt att man börjar få ont i olika knölar i handen? Skrivit allt om renässans, upplysning, Gustav Vasa, stormaktstiden, amerikanska revolutionen, 30-åriga kriget, europa under 1600-talet och handel och andra kungligheter i Sverige, England och Frankrike. Det är ju inte lite som ingår och lille Lennart sa ju vi inte skulle behöva plugga på detaljer. Sen att det skulle komma detaljfrågor. Men vi behövde inte plugga på detajler ändå. Hm.

Nåja, nu kan man väl tänka sig att jag har kommit på något viktigt att ta upp från förr i tiden, men sanningen är att medan jag har suttit och skrivit om hurdan drottning Kristina var så har jag haft tankarna på andra håll. Ljud.

Jag menar, tänk va mycket olika ljud det finns omkring en här i livet hela tiden. En del lägger man aldrig märke till och en del irriterar man ihjäl sig på. Som idag när jag satt och pluggade i köket. Amy Winehouse och albumet "Frank" spelades ljudligt och jag galde (eller är det galade? gal, galade, galat)  med i samma takt när jag plötsligt hör något lustigt litet pip. Fyra gånger och lät som en klocka fast på väldigt långt håll. Tänkte jag var galen eller att det bara var låten. Men vid maten kom det igen och min mor hörde det.

Det är otroligt hur mycket fyra små pip kan förundra två människor. Vi låste helt fast, kunde inte tänka på något annat än var pipen kunde komma ifrån. De lät ju instängda på något sett så vi öppna upp skåp och lådor för att höra om det blev starkare. Det blev aldrig starkare och det slutade att mamma stod med huvudet på bänken där det kom ifrån. Tog ett bra tag innan vi kom i underfund med vad det var.

Det var min pappas mobil, som av någon outgrundlig anledning pep regelbundet. Mamma skulle fixa det men den pep bara oftare då. Jag förstår då inte all teknik nuförtiden.

Jag återgick till mitt pluggande och lyssnade på Säkert, Miss Li, Counting Crows, Amy Winehouse's andra cd. Sen tillslut orkade jag inte gå och byta cd längre, eller trycka på play. Har en fjärrkontroll men alla knappar fungerar för utom play och paus, världen och tekniken är ju allt bra underlig. Men det blev helt tyst om man tar bort ljudet från tvn i rummet brevid. Jag klarar inte av tystnad när jag är själv. Jag kan vara själv om jag har musik och jag klarar av tystnad om någon mer finns i närheten. Men själv i tysthet är inte min grej helt enkelt.

När jag tog årets skönaste kissning innan idag och spolade så satte toaletten igång också. Ni förstår, våran toalett har en liten speciell egenskap att ibland när man spolar så lägger den en liten ton. Och den håller tonen tills du spolar igen. Det är en mörk, dov, brummande ton som toaletten utger och jag bara antar den var alt i sitt tidigare liv, om man nu tror på sådant.

På mitt rum har jag inte bara världens segaste dator med tusen virus och filer som flyttar sig av sig själva. Nej, jag har nog också världens mest musikala databurk! Den håller precis som toaletten en mörkt brummande ton men med inslag av små pip. Fullkomligt oregelbundna och ologiska. Jag blir galen på dem. Det är något sådant där ljud som inte alltid hörs tydligt men du hör dem ändå, och de driver en till vansinne.

Nu känner jag att klockan börjar bli mycket och till och med mina ljus jag tände för att skapa en mysig pluggstämning har börjat slockna nu. Hjärnan fungerar som bäst när man har sovit sägs det ju också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback