Someone like you, and all you know, and how you speak. Someone like me.

För några dagar sen var det exakt 20 år sen pansarvagnarna körde in över himmelska fridens torg i Peking, Kina. De demonstrerande studenterna hade med ens inte så mycket att sätta emot militärens övermakt. 1989 dog ett okänt antal studenter på det torget, enligt Amnesty Internationals beräkningar är antalet upp emot ett tusen. Enligt kinesiska regeringen slutar antalet på tvåhundra. Och nu när det var "årsdag" blev överlevande från demonstrationen bortförda ur Peking och satta i husarrest så att de inte ska kunna orsaka kalabalik. Idag, 20 år senare, finns det fortfarande de som var ledare för studentgrupperna som efter 19 år i landsflykt återvänder och sätts direkt i fängelse. Några månader efter kommer anklagelserna, vilka tydligen kan ändras efter hand. Från spioneri till finansiellt bedrägeri. Ja, varför inte?

Och alla länder här i väster som hoppats på att omforma Kina, påverka så att landet än gång ska kunna bli demokratiskt får i och med den ekonomiska krisen istället låna pengar av kommunistpartiet med sin topparmé, Folkets Beväpnade Polis, som har till uppgift att krossa och tysta ner oroligheter. Ironiskt?

Jag kom först i kontakt med händelsen på himmelska fridens torg under min högstadietid då jag skulle hålla ett föredrag (eller vad man nu kallar det) och ville hålla om något intressant, gärna hemskt, när jag fick tipset. Sen dess har ämnet alltid legat en lite närmre hjärtat på något vis och när det nu uppmärksammandes i media i och med 20årsdagen kändes det aktuellt. Det är så... sjukt att vi västerlänningar har blivit så bortskämda med demokratin så vi struntar i att rösta för vi tror att det ändå inte gör någon nytta. Medan under tiden, det är så många länder runt om i världen inte har den demokratin, de har inget att säga till om. Och säger de något blir det överkörda med pansarvagn.

Min mamma berätta att förr åt de alltid tårta efter att de röstat. Ett sätt att fira, vara glada åt, vår demokrati.
Vem delar en tårta med mig imorgon?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback