Get around round round, I get around round. From town to town.

Har nu fått mig ett nytt ord i norskan som jag både skrattar åt och ryser när jag hör. Stupe-kråke.

Jag kommer ihåg första gången jag stötte på det. Jag stöter bara på det i ett och samma sammanhand, och det är på kickboxningen. Det var under uppvärmningsdelen som våran tränare sa "då samles allesammen langst ned i salen å så skal dere stupe kråke hele veien fram till veggen å tillbake, to ganger". Min första reaktion var "ursäkta mig men vad?" Tur som det är hade vi just den träningen vår svenska tränare, hon har nog bott i norge lite för länge och glömt bort en hel del svenska ord så det tog lite tid innan hon kom på den svenska motsvarigheten, kullerbytta. (När jag googlade det så visade det sig att man visst kan stupa kråka på svenska med men detta uttrycket har jag inte stött på, i alla fall inte lagt på minnet.)

Vi skulle i alla fall göra kullerbytta fram och tillbaka i salen, två gånger. Fine, det är ingen jättestor sal, men det blir med ens tusen gånger större och längre och mjukare och ojämnare när du ska ner på knä och rulla framöver genom den. Ett helvete. Den gången så klarade jag det så gott som. Jag hade en kullerbytta kvar att göra när jag istället för att böja in huvudet och rulla över stupar rätt fram, rakt ner, med huvudet först. Behövs kanske inte nämnas att jag dessutom var sist in så alla bevittnade mitt framstupande. Hm.

Idag var det, tyvärr, dags igen. Och nu tre gånger. Det är ju till att vara envis och bita ihop och put your mind in to it. Jag var den som gjorde den första kullerbyttan och la ribban. Kan ju även berätta att jag var den som gjorde den sista. Fastän jag tyckte jag kämpade på i en ändå alltför snabb takt. Sen var det ju också jag som mådde lite smått illa resten av träningen. Och fortfarande. Såhär 2,5h senare. Tänker att det är bra. Eller..? Gick ifrån träningen idag smått illamående och svartare runt ögonen än någonsin. Dags att börja med vattenfast mascara nu när man dryper av svett lika mycket som en nybadad noshörning i afrikas djungel.



Men mammas lilla kråka skulle ut och åka,
ingen hade han som körde.
Än slank hon hit, och än slank hon dit
och än slank hon rakt ner i golvet och på näsan!

Kommentarer
Postat av: Hannah

Jag gör aldrig kullerbyttor. Jag hatar när världen är upp och ner. Så jag vägrar. Och jag är vuxen och då måste man inte! Sådeså! ps jag har fortfarande träningsvärk. min mage dör när jag nyser. fifan! ds puss


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback